図工美術総合のネット学習アートeラーニングArt e-Learning     本文へジャンプ

これらの図工・美術・総合レッスンは自由につかえます。
Art Lessons are
free, and open to the public.
インターネットで、いつでも、どこでも、だれでもアーティスト体験をしよう!
New internet art workshops are as follows:

Windows 8では、猫のGIFアニメーションがご覧になれます。


●クリックして、好きなワークショップを選べます。(72題材) Click the lesson to go to the page:
  学校生活と教科>美術・図工に登録されています。2010/09/24
美術とデザインのためのラーニング|e-Learning for art and design program
総合的な学習の時間:指導計画の作成と内容の取扱い
(5)学習活動については,学校の実態に応じて,例えば国際理解,情報,環境,福祉・健康などの横断的・総合的な課題についての学習 活動,児童の興味・関心に基づく課題についての学習活動,地域の人々の暮らし,伝統と文化など地域や学校の特色に応じた課題についての学習活動などを行うこと。(小学校学習指導要領)
◎5月第4週 ユネスコの国際芸術教育週間をお祝いしてください。
Celebrate UNESCO's 1st International Arts Education Week.

芸術と創造は、社会の中心として正しい立場を取るべきです。(ユネスコ)
Art and creation must take their rightful place at the heart of society.
wasurenonをフォローしましょう

eラーニング(ネット学習) e-Learning:Online Art Lessons
1.くうそうの魚
Imaginary Fish
2.春(はる)、秋(あき)をみつけよう Study a hint of Spring or Autumn in the air
3.思い出の絵日記 Let's write the picture diary
4.くうそうの花 Imaginary Flowers
5.花のスケッチ Sketch Flowers
6.お母さんありがとう Mother's Day
7.命を守る森
Learning of Forest
8.学校のマスコット School Characters
9.わたしのTシャツ T-shirts Design
10.迷路(めいろ)をつくろう Make many kinds of mazes
11.クリスマスカードをかこう Let's write the Christmas card
12.アニメーションをつくろう
13.縄文土器(じょうもんどき)
Creating Jomon Pottery
14.動物のイラストをかこう Draw Animal Illustrations 
15.詩と絵をつくろう Make Poems and Images
16.ストーンサークルをつくろう2 Create a Stone Circle2
17.バードウォッチング Birdwatching on the Internet
18.野外彫刻1(やがいちょうこく)
Field Sculpture Exposition
19.創作和菓子(そうさくわがし)
For Craftsmanship of Japanese Cake
20.美術・文化財の鑑賞(かんしょう)学習 Have an Apprecation of Cultural Properties
21.よい自動車をつくろう Produce A Ecology-Conscious Car in e-Learning education
22.友達との思い出 Schooldays with photographs
23.地球温暖化(ちきゅうおんだんか)を防ごう GLOBAL WARMING Learning
24.埴輪(はにわ)をつくろう Let's make a clay figure :The Haniwa
25.びっくりビッグプロジェクト Virtual Large-Scale Projects
26.環境ポスター Environment Poster
27.ロゴマークをつくろう Logomark Produce
27.抽象画(ちゅうしょうが)をかこう
Learning Abstract Art
29.俳画(はいが)をかこう
HAIKU &illustration with a computer
30.これからの都市計画(としけいかく) Town and Country Planning Act
31.よいロボットをつくろう
Human Design"Good Robot Production"
32.将来の夢をパソコンで描こう
Make your plan for the future
33.ウインタースクール<魚沼の学習> Learning about Uonuma City
34.自分の作品集をつくろう Make the presentation of your artworks
35.合体の記念写真 Souvernir[Graduation] Photographs
36.インターネット環境の学習 Environmental Learning
37.環境彫刻(かんきょうちょうこく) Environmental Sculptures
38.家の設計 Home design
39.よい家をつくろう My Home Design
40.よいクルマをつくろう
Produce A Ecology-Conscious Car
41.環境デザイン「自動車を創ろう」 Environment Design"Automobile Production"
42.環境デザイン「自動車を創ろう」2
Environment Design"Automobile Production"2
43.焼き締め(やきしめ)マグカップ

Creating Yakishime Mug[earthenware]

44.森の神(木版画) God in Ukita Woods<Woodcuts>
45.落ち葉のデザイン "Leaf Design"
46.落ち葉の絵と詩 Paintings and Poems about fallen leaves
47.野外彫刻展 Virtual Field Sculptures2003
48.自画像をかこう
Lesson- Self-Portraits
49.絵の具遊びからポロックへ 
Play with watercolors for Jackson Pollock
50.野外彫刻2(やがいちょうこく) Field Sculpture
51.森の旗
Flag Art
52.光を通して Art Project
53.落ち葉の詩絵 fallen leaves
54.パソコンクラブ Computer Club
55.ストーンサークルをつくろう1 Create a Stone Circle1
56.焼き締め花器1 Yakishime Pottery Vase1
57.焼き締め花器2 Yakishime Pottery Vase2
58.森林eラーニング     Forest e-Learning
59.わたしのキャラクター
My Characters
60.石庭(せきてい)をつくろう
Let's make the Digital Stone Garden
61.伝統的な京都の鑑賞スライド Traditional Kyoto Appreciation Slide Show
62.オンラインソフトで
絵を描いたり、写真の編集をしよう
Photo editor online
63.日本一の野外劇 山あげ祭鑑賞スライド
<国指定重要無形民俗文化財>

Karasuyama Yama-age festival
64.川越まつり 鑑賞スライド
<国指定重要無形民俗文化財>
Kawagoe Festival
65.4コママンガを描こう(用紙)|参考|参考 Four-frame comic:link1 link2 link3
66.画像を利用してイラストを描こう Creation of an illustration using picture data
67.クリスマスカードをかこう Let's write Christmas cards
68.日本復活プロジェクト
Lesson for earthquake revival vision
69.超現実的な絵
Surrealist Art
70.自画像―名画の中へ Self-portrait in Great Artworks
71.手とコンピュータで、自己紹介(じこしょうかい)をしよう Introduce yourself by hand and with a computer
72.コンピュータでポロックのような絵!
Pollock-esque paintings on your computer!
73.ウインタースクール<魚沼の学習> Learning about Uonuma City
74.静物画をかこう
Draw still life painting
eラーニング:ソフト使用説明書 e-Learning:Instruction manuals
1.ジャストスマイルのお絵かき Paint Software
2.ジャストスマイルのワープロ
3.ジャストスマイルの校内メール
4.ジャストスマイルのアニメーション Animation software
5かだい(.課題)の提出
6.ジャストスマイルのはっぴょう名人 Presentation software
7.ジャストスマイル図形のかきかた Figure software
8.キューブペイント Paint Software2
9.キューブのワープロ Word-processing software2
10.パワーポイント Microsoft Power Point
11.発表(プレゼンテーション)カード Presentation Card
eラーニング:テスト e-Learning:Test
1.俳句テスト
2.日光テスト
3.二等辺三角形テスト
4.
The goal:
これらのプログラムの目標は、生徒に多様な美術や制作の技術を教えるだけではなく、学校の内外で彼らの役に立つ、技術(ぎじゅつ) ・知識(ちしき)・態度(たいど)を教えることです。
The goal of these programs is not only to teach our students a variety of arts and art-making skills, but to help enhance them with the skills, knowledge, and attitudes that will benefit them in and out of school.

Arts Education programs:
美術教育は、自分本位の芸術を目指す、狭いアーチストを育てている訳ではありません。
様々な体験活動を通して、美に対する感覚を磨き、生きるための創造性を養い、技術を高め、批判力を培っています。つまり、自分らしさ追求しながらも、社会でも広く協調できるような豊かな人生のアーチストを育てます。
そして、人々の暮らしを想い、より美しい世界を築いていけるような職業(産業)のアーチストを目指しています。


「美術が教える9の授業(レッスン)」
<Nine Lessons the Arts Education Teach>

1.美術教育は生徒に自分らしい夢を描かせます。<夢の力>
1. Arts education lets each individual student delineate his/her own dreams.  <Dream Power>

2.美術教育は、生涯を通して、生徒に社会や地球を意識した美的価値をイメージさせます。そして、彼らの行動に周りを意識した美的判断力を持たせます。
2. Arts education gives students an impression of the value of beauty with an awareness of society and the earth that will last for a lifetime. Students also receive a sense of artistic judgment conscious of those around them as they act.

3.美術教育は生徒に創造的な生き方や幸せな社会、さらに、美しい地球を構築していけるような感性と実践力を育みます。
3. Arts education trains students in sensitivity and practical skills that encourage the development of a creative lifestyle and a harmonious society, as well as a beautiful earth.

4.美術教育は一人ひとりの学びに向き合うことで、自ら考え、知識と体験を総合し、表現力やよりよく問題を解決する資質や能力を育てます。
4. Arts education is concerned with instruction on the individual level. It integrates knowledge and experience to foster a temperament and ability that is both expressive and capable of superior problem solving.

5.美術教育は一人ひとりの心に向き合うことで、自らを律しつつ、他人とともに協調し、他人を思いやる心や感動する心など、豊かな人間性を育てます。
5. Arts education is concerned with the individual minds of students. It trains in a richly human experience that has self-discipline, cooperativeness with others, concern for others, and emotional depth.

6.美術教育は一人ひとりの生に向き合うことで、自己表現の喜びを体験させ、自分らしい生き方について考えさせます。
6. Arts education is concerned with the individual lives of students. It provides enjoyable experiences of self-expression, and encourages students to think about living lives true to themselves.

7.美術教育は一人ひとりの職に向き合うことで、その技能を高め、自分を生かす喜びや、職場での創造的な能力を養います。
7. Arts education is concerned with the individual profession of students. It improves skills, provides an experience of the delight in being true to oneself, and fosters creative ability in the workplace.

8.美術教育はテクノロジーと向き合うことで、その目的と安全性を確かめ、技術を活かす喜びや、技術(機械)と人間との美しい関係をデザインしていきます。
8. Arts education is concerned with technology. It enhances goals and safety, fosters delight in utilizing technology, and creates designs concerned with beauty that connect technology (machinery) with man.

9.美術教育はこれからの社会に向き合うことで、平和で美しい社会の創造について提案し、実践していきます。想像的な考えは美術の核心です。
9. Arts education is concerned with society. It suggests and is directly concerned with social creativity that is peaceful and beautiful. Imaginative thinking is at the core of art.

総合的な学習らんど: http://members3.jcom.home.ne.jp/mi_saito/sougou.html
  • 今、学力が社会的な課題になっております。総合的な学習の時間の位置づけを変更する意見も見られます。しかし、人間の学習は生活の中から課題を見つけ、知識をもとに考えることが基本です。(トップページより引用させていただきました)
  • 関連サイトへのリンク(相互リンク)2010/12/16
アートeラーニングセンターは、情報社会対応する革新的で芸術的な反映として、創造性豊かなeラーニングを促進することを目指します。
Art e-Learning Center aims to promote creative e-Learnings as an innovative and artistic reflection on our information society.
①eラーニングはどんな場所でも学習できます。
e-Learning empowers the learner in every situation.
②eラーニングは資料(情報)とサービスをかんたんに受けられます。
e-Learning gives easy access to resources and services.
③eラーニングは遠くはなれた交流や協同作業ができます。
e-Learning stimulates remote exchanges and collaboration.
④マルチメディア技術は、映像、音声、および文章の資源(リソース)を利用して学習を豊かにすることができます。
Multimedia technologies allow the use of movie,audio and text resources to enrich the contents.
●eラーニングは新しいマルチメディア・テクノロジーとインターネットを使い学習の質を改善することを意味します。
e-Learning means using new multimedia technologies and the Internet to improve the quality of learning.
●「デジタル世界での柔軟性がある学習」
“Flexible learning in a digital world”
●私達は授業でテクノロジーと手の体験を利用します。
We use technology for instruction and hands on experience.
●学習の生涯に渡るライフスタイルを確立すること;
Establishing a lifelong lifestyle of study;
●デジタル読み書き能力;デジタル著作権;生涯学習
Digital Literacy;Digital Rights;Lifelong Learning


リンクは原則自由です。Feel free to link this site.
Art e-LearningリンクバナーLink Banner

このサイトは、いかに学校生徒やすべての人々にアートを提供するかーアイディアを共有するためにあります。
My site is for sharing ideas on how to present art to school age children and all people.
生徒の美術体験プロジェクトのために、eラーニング授業を計画している途中です。
I'm in the process of planning the projects for students' art experience by e-Learning
lessons.

Founder/Director

川島真紀雄 /Makio KAWASHIMA

     Copyright (C) 2009-2014 Art e-Learning Center. All right reserved.