篠崎小学校 凧揚げ大会 2007-2009
Shinozaki Elementary Kite Festival

 特色ある活動<Special Education>

初めから、我々は凧を手作りを楽しむ芸術だと見なしました。

日本の伝統文化を推進する新年の活動
New Year's activity for the Promotion of Traditional Japanese Culture.
それはたくさんの教科で利用することができますが、もし、多くの教科から知識を総合すること
で行われるならば、最も大きな利益となるのでしょう。
They could be used in many subjects, but would be of greatest benefit if used in a
way which allowed students to synthesize knowledge from a number of subjects.

ダイヤ凧(1年生)Diamond Kite[1st Grade]


インターネット資源On-Line Resources:
  1. 凧:フリー百科事典『ウィキペディア(Wikipedia)』
  2. 日本凧の会:http://www.tako.gr.jp/
  3. 凧図鑑:http://park2.wakwak.com/~eohashi/
  4. 凧キット:オリエントエコー
  5. 凧の総合:メーカー:ウインドラブ
  6. 凧ー手作りの魅力糸の結び方
  7. Into The Wind:http://www.intothewind.com/index.htmlInto The Wind - America's leading mailorder kite store.
  8. The American Kitefliers Association
  9. ダイヤ凧>El'Cheapo Diamond Kite Plan:http://www.cit.gu.edu.au/~anthony/kites/diamond/
  10. ダイヤ凧>Key West Kite ompany:http://www.keywestkites.com/diamonds.htm
  11. 日本全国各地の凧揚げ大会情報
  12. World Kite Museum:http://www.kitefestival.com/

Kites in the Classroom:http://www.aka.org.au/kites_in_the_classroom/index.htm
●凧作り、飾りつけ、そして揚げる喜びと共に、あなたの学校で春を歓迎して下さい。

Welcome Spring to your school with the joy of kite-making,decorating, and flying.

凧絵 My favourite kite designs
ダイヤ凧
Diamond Kite

初心者のために
Best for Bignners
最初の最も人気のある凧
Our most popular kites for first time.

2007"the Year of the Pig" (豬年) 3年 grade3
2008"the Year of the Rat"(ネズミ年)3、4年 grades 3 through 4
2009"the Year of the Ox"(丑年)4年 grade 4

剣凧
Sword Kite

剣凧は揚げるのも作るのも易しい2番目の凧です。
Sword Kites are easy to fly and make second kites.
凧作り講習会
kite-making in school programs
2008"the Year of the Rat"(ネズミ年)5、6年 grades 5 through 6
2009"the Year of the Ox"(丑年)5、6年 grades 5 through 6
Materials: Japanese paper[Washi] ,bamboo frame, kite string,kite paint,kite markers, scissors, newspapers, glue.
材料:和紙、竹ひご、凧糸、凧染料、凧マーカー、はさみ、新聞紙、のり
◇篠崎小学校 
凧揚げ大会 2009
Shinozaki Elementary Kite Festival 2009

凧揚げ:Kite flying <Kites in the classroom>
●これは科学的な考えだけでなく、歴史的な、社会学的な、そして工学的な訓練に当てはまります。
This applies not only to scientific thought, but also to the historical, sociological and engineering disciplines.
相互リンク:総合的な学習を実践している学校<総合的な学習らんど>



Background information

凧揚げ

日本の凧は、竹の骨に和紙を貼って作ります。凧揚げはかつては子供の成長を祝い、将来の多幸を祈って行われていましたが、今は伝統的な正月の遊びとして親しまれています。
参照:日本の伝統文化

Takoage(Kite-flying)

Japanese kites made with Japanese paper[Washi] glued on a bamboo frame.Tako-age used to be practiced to celebrate a child'sgrowing up and to pray for the child's happiness in the future, but nowit is enjoyed as a traditional New Year's activity.
Resources:Traditional Japan

学校HPサイトでの発信は終了していますが、造形活動/作品の事例紹介として展示しています。
◆Digital Archives Project 2006.4→2009.3 [a term of three years]
Founder/Director Makio KAWASHIMA
江戸川区立篠崎小学校 Shinozaki Elementary School
篠崎美術館 Shinozaki Art Museum
図工・美術のeラーニング Art e-Learning