平成11年 中青戸小学校全校写生会 |
Sketch Festival at Nakaaoto Elementary School, 1999 |
写生とは、見て、感じて、表現することです。技術は自然の模倣(アリストテレスの言葉)と言われるように、自然の中にはたくさんの恵みと答えと驚異があります。
それらを描きながら、私たち人間は自然の中にあり、自分を表しながらも共に生きていかなければならないことを学んでいきます。
●天候が気になる時は、生活気象情報のサイト
[ウェザーニュース]
をご覧下さい。(リンク承認済/1999)
https://weathernews.jp
自然を見て観察することは、自然に抗して自立することではありません。児童自らが大地に足を踏み入れて、私たちを護り育ててくれている自然を実感する学習なのです。
自然の中の写生とは、自己の存在を手がかりとした個性的な自然観を作品として認めることです。しかし、一方では失われていく自然を客観的に認識させて、人間が自然の「うちに」あり、地球と「ともに」あることを意識さたいと願っています。そこで制作する手の働きは、工夫しながら自然を耕してきた文化と同じものです。
そして、表現することで、自分を基に対象や道具などとコミュニケーションしていきます。写真のようにそっくり・うまく描くことが目標ではありません。自分の目で見て、自分らしく、精一杯表すことがこの写生会のねらいです。それぞれの子どもの主体的な取り組み(個性と様式)をご覧下さい。
現在、図工の時間においては見て描く絵が軽視される傾向にあります。写生画でも、構想画でも、結局は目と手と心を総合して、調和して、自分のイメージや世界を現すことが図画工作科のスケッチなのです。
未来を創る子どもたちが、美しいスケッチをしながら21世紀の平和と自然を構築していくことを、私達は支援していきたいと思います。
The study, which allows children independently to step into and actually
experience the very surroundings which give them life and protection, is
the observation of nature.
Sketching nature in actual natural surroundings gives an opportunity to
develop and portray one's unique "view of nature" and offers
clues to one's own being.
Through this study of "art in nature," my desire is that the
students will give thought to the natural environment which is slowly decreasing
here in Japan and remember that humans exist "in" and "with"
nature. Furthermore, may they learn that the very hand which works to create
art, also is the same hand that develops a culture which cultivates and
protects nature. The expression displayed in the sketches can be seen as
a communication between one's being and the art tools used to portray nature.
A goal of the Sketch Festival is to encourage an artistic expression which
involves a full effort to independently discover and express one's own
character, point of view, and style. A picture which gives an exact representation
of nature much like a photograph is a not necessarily a desired aim. Rather
the unique art expression of each child is taken into consideration.
The idea of sketching from observation is becoming increasingly over looked
in present art classes. However, whether, creating art from observation,
or creating art from imagination, both methods require a harmony and synthesis
of eye, hand, and feelings in order to express the image and world seen
in one's own mind. The true sketch of art education is one which emphasizes
such harmonious art expression.
Let us encourage our children who are creating the future to continue to
sketch in beauty as they plan and build the nature and peace of the 21st
century.
◆環境を考える美術教育/Environment Programe through Art Education
http://www5f.biglobe.ne.jp/~eLearning/Environment.htm
図工の学習Art Lesson Plans|年間計画Curriculum Ideas |
<制作> 中青戸小学校図画工作科 Nakaaoto Elementary School Art Class