図画工作科の実践事例
Art Lesson Plan
A.学習活動名/Lesson Title
森の神(4年木版画)
God in Ukita Woods<Woodcuts 4th Grade>
レッスン概観Lesson Overview:森のスケッチをもとに、そこに棲む神を木版画で表しました。
生徒は森の神を敬います。
Students praise the God in Ukita Woods.
森林は、生き物を環境的に守るために重要です。
Forests are crucial in maintaining the environmental conditions that make life possible.
健康な森林は、清潔な水、純粋な空気、野生生物を確保するために重要です。
Healthy forests are critical to ensuring clean water supplies, pure air, and wildlife.
*森林の役割
http://www.pref.okayama.jp/norin/rinsei/kikin/kikin-hataraki.html
http://www.siretoko.knc.ne.jp/hataraki/hataraki.htm
http://www.pref.kumamoto.jp/industry/sinrin/hataraki/hataraki_towa/
http://www.jade.dti.ne.jp/~jafta/kids/senior/our_f1.html
http://www.naganomoriren.or.jp/hataraki.htm
http://www.e-machi.gr.jp/forest/hakase/hataraki/shinrin/k-index.html
*森林破壊の影響(英語)
The Effects of Deforestatio
http://ezinearticles.com/?The-Effect-of-Deforestation&id=510236
学習領域Subject Area: ○
A-1○図画工作科/Drawing and Handicrafts[Art Lesson]
a表現(1)造形活動/Art Project ○(2)絵,立体,つくりたいもの/Expression and Creativity
b 鑑賞/Appreciation
A-2○総合的な学習の時間/Period for Integrated Study[Integrated Lesson]
a. 国際理解/International Understanding b. 情報/Information ○ c. 環境/Environment
d.福祉・健康/Welfare&Health ○e. 地域や学校の特色/Distinctive Education
f.児童の興味・関心/Children's Own Interests
B.実施日2002年10月9日Date: 9/10/02
C.学校名「東京都江戸川区立宇喜田小学校」School: Ukita Elementary School
D.学年 4年Grade Level:4th
E.先生Teacher in charge Mr. Makio Kawashima
F.授業の日数(4日): Lesson Length (4Days):
時間数(7時間)45分授業 7Hours:[45-minute class periods]
G.場所/Place at「宇喜田の森と図工室Art room and Ukita Woods」
H.主なねらい/Lesson Objectives:
○〔総合的な学習の時間〕環境に応じた課題Response to environmental issues
生徒は環境の問題についての彼らの理解を深くし,森に対する尊敬を深めるでしょう
Children will deepen their understanding of the environment issues and develop respect for the woods.
○〔図画工作科第3,4学年A表現〕
ア表したいことを表すために,形や色,材料などを生かし,それらの組合せの感じに関心をもち,美しさや用途などを考え,計画を立てるなど工夫して表すこと。
Encourage students to draw from and use their previous art experiences with various materials and tools to guide them as they work on their present art projects.
○〔図画工作科第3,4学年B鑑賞〕
ア 自分たちの作品のよさや面白さなどについていろいろな表し方や材料による感じの違いなどが分かり,関心をもって見ること。
In looking at their own works, help the students to recognize the many differences in artistic expression and the diverse effects of using particular materials.
I.学習過程/Lesson Activities:[Procedures]
導入作品:森の神の木版画
Introducing the Work of Art
中心となる質問:「なぜ、森の中は涼しいのですか?」
Examples of Focus Questions:Why in the forest, is it cool?
1.宇喜田の森のスケッチgo sketcing in Ukita Woods
2.版木に森と森の神を描く。Imagine that the God were here.
Make a Xerox copy(s) of the rough draft and plan the colors; decide on 4 to 5 colors to use in the print. (one color will be the color of the paper and the others will be ink). Make a color rough draft.
3.油性のフェルトペンでなぞる。白と黒の計画を立てる。
plan the colors; decide on white to black colors to use in the print.
black outline by permanent marker | 4th grader wood block print |
4.版木の裏で、彫刻刀の練習をする。
5.面を彫る。
6.インクをつけて刷る。
7.展示する。
J.支援・評価/Support,Evaluation Procedure:
両手で、版木を回しながら彫るように指導した。
版木の裏で、直線、曲線、面の順に彫りの練習をした。
○生徒は、環境彫刻、個人的な成長、レッスンの全体にわたって得られた知識および全面的な実行の成功および創造性で評価されるでしょう。
The students will be evaluated on the success and creativity of their wood block prints, personal growth, knowledge obtained throughout the lesson, and overall performance.
K.準備・材料/Preparation,Materials
○版木、彫刻刀woodblock cutter,
○版画用和紙、版画用インキ、ローラ、ばれんprinting paper,ink roller,water-solble block printing inks,balen
インターネットで、いつでも、どこでも、アーティスト体験をしよう!
New internet art workshops
更新Last updated 12/16/2008
宇喜田美術館UKITA ART MUSEUM
質問がある場合は連絡をとってください If you have any questions, please contact us.