Arts and Activity Project <造形遊び>

絵の具遊びから Play with watercolors
ジャクソン・ポロックへ for Jackson Pollock

“Abstract Expressionism ”5年生 5th Grade

Paint Technique - Roller Drawing and
Drip Painting
絵画技法: ローラーがき、
たらしがき

 ■題材名:スーパーローラー・テクニック
 Drawing with Print Roller and Wire Brush




ローラーやたらしでかく行動的なペイントで、より魅力的な絵ができます。
In active paint , with the help of roller drawing and drip painting, more attractive painting can be done .

レッスン概観Lesson Overview:

○造形的遊び:材料や用具などの特徴をもとに工夫して,楽しい造形活動をするようにする。
Expression Play:Present art projects which will encourage enjoyable artistic work that requires consideration of material, composition, and arrangement.

宇喜田小学校5年生
Submitted by: Makio Kawashima, Ukita Elementary, Edigawa City, Tokyo
Unit: Drawing/Painting/Math Integration

表現用具:水彩絵の具
Media: Watercolors
学年:5年生(4年か3年でも適応できる)
Grade Level: 5th grade (adaptable to grade four or three)

Web Site: http://www5f.biglobe.ne.jp/~eLearning/gallery.html

Play with
watercolors


目 標Objective:
○造形的な能力を働かせるとともに,自らつくりだす喜びを味わい,様々な表し方や見方に触れ,創造的に表現する態度を育てるようにする。
1. To draw out from each student a desire to creatively express. Help children develop their artistic ability, encourage them to create their own ideas, and give them exposure to various artistic views and styles.
2.作品などを進んで鑑賞し,そのよさや美しさなどを感じ取り,感性を高めるとともに,それらを大切にするようにする。
2. Help students to gain an increasing sensitivity for artistic appreciation and aesthetics.
3.水彩画をもつ遊びの理解と興味を示して下さい。
3. Show an understanding and interest of the play with watercolors.
4.仕事を作るときにローラー技術を使って下さい。芸術的な感覚を勉強して下さい。
4. Use roller skills in creating a work. Study artistic sense.

インターネット資源On-Line Resources:

[artscape]抽象表現主義(日本語Japanese)
http://www.dnp.co.jp/museum/nmp/artscape/artwords/a_j/abstract_express.html

ニューヨーク近代美術館(MoMA)の初代館長A・バーJr.によると、もともと「抽象表現主義」とは第一次大戦後のヨーロッパにおける周縁的な絵画運動を指していたらしいが、言うまでもなく現在この用語は、第二次大戦直後にいわゆる「ニューヨーク・スクール」を形成したJ・ポロック、A・ゴーキー、M・ロスコ、B・ニューマンらが担った絵画運動を示すものとして用いられる。「キュビスム」的な空間構成、オールオーヴァーな色面、見る者を包み込む“場”の形成など、「抽象表現主義」の絵画がもたらした成果は極めて卓越しているが、そのことを踏まえてもなお、この動向を語る際にはある種の政治性を免れることができない。というのも、ちょうどこの時期に美術の拠点がパリからニューヨークへと移行したとされる「二都物語」を、肯定するにせよ否定するにせよ、「抽象表現主義」はその試金石としての位置を占めているからだ。M・タンジー《ニューヨーク派の勝利》(1984)を参照されたい。なお、「カラーフィールド・ペインティング」「ポスト・ペインタリー・アブストラクション」「ハード・エッジ」「システミック・ペインティング」という呼称をもつ一連の動向は、いずれもこの「抽象表現主義」のなかにある。
(暮沢剛巳)

抽象画の学習
[Learning Abstract Art]抽象画のeラーニング<e-Learning>
http://www5f.biglobe.ne.jp/~eLearning/abstract.html
--------------------------------------------------------------------------------
関連URL
J・ポロック:http://www.nga.gov/feature/pollock/pollockhome.html
A・ゴーキー:http://artscenecal.com/ArticlesFile/Archive/Articles1997/Articles0297/AGorky.html
M・ロスコ:http://artscenecal.com/ArticlesFile/Archive/Articles1997/Articles0997/MRothkoA.html

(See more Interent resources below)
Abstract Expressionism 抽象表現主義
[WebMuseum]
http://www.ibiblio.org/wm/paint/tl/20th/abs-expr.html
[ARTLEX]
http://www.artlex.com/ArtLex/a/abstractexpr.html
[Artcyclopedia]
http://www.artcyclopedia.com/history/abstract-expressionism.html

5年生
5th Grade



指示/導入:Instruction/Motivation:
1.作品を見せて下さい。
1. Show art works: Abstract Expressionism.
2.主題とテクニックのアーティストの選択を議論して下さい。
2. Discuss the artist's choice of subject matter and techniques.
3.ステップを説明してケント紙(例を見る)で描いて下さい
3. Demonstrate steps to draw on drawing paper (see example)
4.多様な方法を説明して価値、様式と方法を得て下さい。
4. Demonstrate a variety of ways to get values , patterns and methods.
5.道具を利用した彼の喜びを表す方法を再検討して下さい。(注:学生は、メモ用紙で異なる価値を実行したいかもしれません)
5. Review how to express his joy using tools. (Note: students may want to practice different values on scrap paper)

用具一式 a tool kit


教師準備:Teacher Preparation:
価値の高い対照を見せている多様な写真を得て下さい。
Obtain a variety of photographs showing high contrast of values.
もし学生の作品が使われることなら--表現遊び--それは、それらにとって活動を要するために、示唆されます。
Note: If students' works are to be used - expression play - it is suggested to take those project.
学生は、イメージを得るために使用されるイラストによっては彼ら自身で多様な道具とケント紙を使って彼らを操作することができます。
Student can manipulate them themselves using a variety of tools and drawing paper depending on illustration used to obtain a image

手順:Procedures:
1.方法を見せて下さい[説明すること]水彩画遊び
1. Show a way [of explaining]play with watercolors
2.気持ちを絵の具で表現した。
2. He expressed his feelings with watercolors.
3.芸術”の“作品を作るように学生が励まされます。
3.Students are encouraged to create “work of art”
4多様な道具を利用した芸術作品を作って下さい。
4. Create a variety of art works using tools.
5.完成した場合には、あなたはどのように、学友の作品と比べますか?
5.When you finished - How does your work compare to the work of schoolmates?

学生の作品は、すばらしい表現力を見せます。
Students' works show great power of expression.

評価:Evaluation:
1.学生は、表現遊びの喜びと理解を見せましたか?どのような、創造的な表現の特性に彼らは感嘆しましたか?
1. Did students show pleasure and understanding of Expression Play? What qualities in creatively expression did they admire?
2.それは、適当な道具で表されましたか?学生は、作品を制作するために、うまく道具を使いましたか?
2.Is It expressed in appropriate tools?Did students successfully use tools to make art works?
3.学生は、価値を認めて、そして印刷ローラーを使うことを表して、模様を描きましたか?彼らは、興味のための技術を開発しましたか?
3. Did students perceive value and express that using print roller and pattern? Did they develop technique for interest?

6年:抽象画(共同)
Abstract Painting [collaboration] 6th Grade
6年:抽象画(コンピュータ)
Abstract ArtComputer Graphic6th Grade

ジャクソン・ポロック/Jackson Pollock作品画像コレクション
Jackson POLLOCK Blue poles
出典: National Gallery of Australia

There are many techniques for art working that appeal to all levels of painting skills & interest.
美術制作には、すべてのレベルの絵画技術と関心に訴えるため、多くのテクニックがあります。



宇喜田美術館Ukita Art Museum実践事例Art LessonsMAIL