篠崎美術館
Shinozaki Elementary VISUAL ARTS
|
■缶(カン)の芯(しん)で土人形(つちにんぎょう)を作ります
Let's make a clay figure with a can wick.
○単元:日本の焼き物/Unit: Japanese Art - Ceramics
○授業計画:土の人形/Lesson Plan: Ceramic Figurine
○学年:5年生/Grade Level: 5th Grade
1.埴輪(はにわ)についてIntroduction:about The Haniw
埴輪(はにわ)とは、日本の古墳時代(こふんじだい)に特有の素焼の焼き物。古墳上に並べ立てられた。日本各地の古墳に分布している。大きく円筒埴輪と形象埴輪の2種類に区分される。埴輪からは、古墳時代当時の衣服・髪型・武具・農具・建築様式などの復元が可能であり、貴重な史料でもある。http://ja.wikipedia.org/w/index.php?title=%E5%9F%B4%E8%BC%AA&oldid=20224642 出典: フリー百科事典『ウィキペディア(Wikipedia)』
The Haniwa (埴輪, Haniwa?) are terra cotta clay figures which were made for ritual use and buried with the dead as funerary objects during the Kofun period (3rd to 6th century AD) of the history of Japan. [From Wikipedia, the free encyclopedia]http://en.wikipedia.org/wiki/Haniwa |
2.手順Procedure: |
|
|
準備・材料/Preparation,Materials: ○テラコッタ粘土 clay (terra-cotta clay) 1.2s ○粘土板、延べ棒、粘土べらmodeling tools ○ぬらしたぞうきんwet dustcloth
○缶can ○ビニール袋vinyl bag
|
|
|
|
1.粘土の板をつくる(たたら成形)
Roll out the clay.
Make a clay slab. |
2.缶を粘土の板で巻いてこけし
にする(芯づくり)
円筒状のタイプ
Make a cylinder by wrapping clay.
|
*板の厚さは1センチぐらい
親指より厚くしない。
Nothing should be thicker
than your thumb.
*どべで貼りあわせる |
|
|
|
3.手や飾りをつくる(表面装飾):
Surface Decoration
|
*接合はでべをつかう
|
*ねれたぞうきんで手をふく
|
|
|
|
4.化粧ねんどをぬる
Colore Decoration
|
5.缶をぬいて乾燥させる
Pull out the can and drying. |
6.陶芸窯で焼成する
Firing in a kiln. |
|
|
|
大きくするためにクリックして下さい。
|
Click images for larger views |
|
|
|
|
3.目的/Objectives:
- 地理的な地域、あるいは特定の期間に関連する芸術的な表現の様々な形式を比較して、違いを示してください。
- Compare and contrast various forms of artistic expression associated with geographic regions, or time periods.
- 手触りと巻いた板づくりの組み立てを探究してください。
- Explore texture and wrapped slab method of construction.
- 加える、削るの彫刻のテクニックを試みてください。
- Try additive and subtractive sculptural techniques.
- 美術品を作っている間に、いろいろな材料(粘土、化粧粘土)、道具の技法と手順をコントロールしてください − 技術的な要素がどのように美術作品に影響を与えるかをわかってください。
- Control a variety of materials (clay, colored clay), tools techniques and
processes while creating works of art -- Recognize how technical elements
affect works of art.
|
粘土を作る基本を学ぶサイト A Site for Teaching and Learning the Basics of Working with Clay |
4.評価Evaluation:
生徒は、自分の埴輪、個人的な成長、授業の全体にわたって得られた知識および全面的な実行の成功および創造性で評価されるでしょう。
The students will be evaluated on the success and creativity of their own
clay figurine, personal growth, knowledge obtained throughout the lesson,
and overall performance.
|
◇手作りのワークショップ(実践的な学習)
◇e-Learning[Online Activities]:HAND-ON LEARNING WORKSHOP
我々はこのeラーニングで提供された日本の陶芸情報が役立つことを望みます。
We hope the information provided in this e-Learning to Japanese ceramic art will be useful to you.
他の人たちが見るべきあなたの陶芸作品を送ってください。
Post your ceramic work for others to see.
|
|
|