日本復興(ふっこう)プロジェクト
WISH JAPAN RECOVER Projects

震災復興(しんさいふっこう)ビジョンを描きましょう。
Lesson for earthquake revival vision
<e-Learning>
富士山が世界遺産に!
Mt. Fuji joins World Heritage.
June 23, 2013



このレッスンは、生徒の想像力が再度日本人を元気づけ、私たちがこの災難から回復できるように、大きな希望をもって作成されています。
This lesson is created with great hope that students' imaginations will once again invigorate the Japanese people so that we can recover from this calamity.

●創造性は私たちの希望です。
Creativity is our Hope.
●美術教育は未来を用意をします。
Art Education Prepares for the Future.


復興支援レッスンに参加できます。
You can participate in the disaster assistance lesson.


●日本復活のための学習を進めてください。
Advance a lesson for the Japanese recovery.
●この学習は日本の復活のために創造的な方法で貢献する機会を生徒に提供します。
This lesson will provide students the opportunity to contribute in a creative way for the Japanese recovery.


この学習のめあて
Objectives:


1.生徒は日本の災害に対応して彼らの考えと気持ちを伝えて、不安と恐怖で住んでいる人々に希望を与えるイメージを作成します。
Students create images that would convey their thoughts and feelings in response to the disasters in Japan and give hope to people who are living there in uncertainty and fear.
2.お絵かきソフト(ジャストスマイル)を使って、どのように絵を合成して背景を変えて作るかを学びます。
Students learn how to create composite picture and change the backgrounds using Paint software programs.

●Subjects:Visual Arts, Photography, Infomation Technology
主題:図画工作、写真、情報技術
Materials: 材料: Computerコンピュータ
Products used: 使われた製品:Just Smile(software)ジャストスマイル
●Preparation: 準備
・Landscape photography
風景写真
・PC (preferably several), and printer,
パーソナルコンピュータ、およびプリンタ
・Photo editing software,Paint software
写真編集ソフト、お絵かきソフト


Step1 [学習みつけ]Organize Japan earthquake recovery images
紹介(しょうかい)Introduction to digital photography:
意欲を高めるために日本の震災写真を見てください。
Look at reference pictures of the Japanese earthquake disaster for inspiration.
photo by ryuki_a_g
http://photozou.jp/photo/album/457133

≪情報モラル≫写真の撮影者には、学習活動として使用承諾をいただいています。
We did get permission to use photographer's album (digital rendering).

Step2 [情報あつめ・せいり] Save Images
(1)写真ギャラリーでサムネイルを見たら、好きな写真をさがして、クリックします。
Find the image you like by looking at the thumbnails in the image galleries, then click on the image.
*イメージをクリックして、フルサイズで見て下さい。
Click the images to see full size

(2)背景(はいけい)にするために、1枚の風景写真をえらびます。
Choose one landscape for backgrounds.

(3)ほしい写真を右クリックして、そしてブラウザによって「画像を保存」、あるいは「画像をダウンロードしてください」を選択してフォルダに保存します。
Right click (click and hold or context click for Mac users) and select 'save image as' or 'download image' depending on your browser.

(4)スケッチブックを使用して、日本の回復のためのアイディア考え(アイディア)を描いてください。
Use your sketchbook to draw ideas for the Japanese recovery.

*生徒は都市デザインを作成するときに、スケッチの大切さに関しても学びます。
Students also learn about the importance of sketch in creating city design.

Step3 [学習まとめ ・わかり]Composite Imaging and change the backgrounds

(1)作品を作成するためにに使いたい写真を開きましょう。
Open the photos you want to use to create a art work.

(2) 新しいイメージを描くか、または(家など)あるイメージを加えるか考えましょう。
Take shape: either to create new images or to add to existing images.
*ジャストスマイルでは、
写真をはったら、@「レイヤー」をクリック
A写真が台紙になっているので、「レイヤー1」をクリックしてレイヤーのメニューを右上×で閉じる。
(絵がなおすため、消しゴムで消しても台紙の写真は消えない )
Bとちゅうでほぞんするときは、リックの絵(ほぞん)をクリックして「ほぞん」をクリック。
*キューブきっず2では、
写真をはったら@「レイヤー」をクリック
A「たす」をクリックレイヤーのメニューは右上×で閉じる。
Bレイヤー2の上から絵をかきたす。
(消しゴムで消しても写真は消えない)
C絵ができたら、「あわせる」をクリック。すべてのレイヤーを1つにまとめるーOK

(3)解決するための都市再開発計画を作ってください。
Make a plan for urban renewal to develop a solution.

(4)基本的なブラシ(筆)ツール(道具)と形ツール(道具)を使用します。
Use basic brush tools and shape tools
 例えば、レイヤーを使えば、イメージの層を変更できます。
 For example, on the Layers palette, you can modify image layers.
 どうやって、写真に絵を描くか
 How to retouch a photo .
 You can extend the technical aspects:Just Smile(software)
<参考>ジャストスマイルを使って絵のかき方図のかき方

(5)パソコンで復活・再生のデザインを描きましょう。
 Students must design on renewal with a computer. 

(6)パソコンに作品を保存してください、そして印刷します。
Save images to disk - and print image

copyright 著作権
If you wish to publish your work on web sit, are not allowed to publish your projects that were not your own photos, music and art.
●もしあなたが インターネットで作品を発表することを望むなら、あなた自身の写真、音楽、美術でなかったら、発表することは許されません。
The Educator's Guide to Copyright and Fair Use(英語)

Step4 [学習つたえ・いかし]Display and Assessment

Display and Assessment(展示/評価)

(1)必要なら、生徒は彼らのイメージのPowerPointスライドショーを作成するかもしれません。
.Students could create a slide show in Power Point of their images if desired.


●評価:Evaluation:
・生徒は日本の回復を自分自身の想像からイメージしましたか?
Did students make the Japanese recovery images from their own imagination?
・彼らは効果的な方法で、パソコンを使ったデザインの法則を利用しましたか?
Did they utilize the principles of design with a computer in an effective way?


・生徒は、視覚的思考を示して、知識を構成して、情報技術を使用することで革新的な芸術作品と過程を開発します。
Students demonstrate visual thinking, construct knowledge, and develop innovative art works and processes using information technology.

・生徒は、人道的、文化的、社会的な問題を理解して、創造的で前向きな行動を起こします。
Students understand human, cultural, and societal issues and practice creative and positive

・学生がオンライン展示会のときに美術作品をアップロードできるように、学校美術館サイトを作成してください。
Create your school museum site so students can upload their artwork to on online exhibition.

●私たちは、我が国が早急に回復して、これらのレッスンで少しでも助けることができることを願っています。
We hope our country recovers quickly and that we can help a little with these lessons.

がんばれ日本! 世界は日本と共にある」(世界各地でのエピソード集)外務省
Recovery from Great East Japan Earthquake


●お便り交流コーナー To contact us(この学習をした人の感想です)


メールはこちらまで。ご意見やご感想をお待ちしています。
Add to or Comment on this Lesson

Thank you for your email and the website. I am most encouraged and appreciated to see the creative effort to help children learn to be loving, caring and active to understand and helpful.
God bless,
Churaipon
Yuvabadhana Foundation http://www.rama9art.org/artisan/childsite_data/yuvabadhana/index.html
I so love the idea you are teaching the children to learn the fact of life and take it to art in order to make it to something positive.
私は、あなたが子どもに生活の現実を学ぶことを教えていて、何か積極的なことをするためにアートを取りいれるアイディアがとても好きです。
Our love from Thailand,
タイからの私たちの愛

学習発表リンク

以下の組織は日本の震災に救援を提供しています。
The organizations below are providing relief to the Japanese earthquake disaster.

Fans for Japan |For Japan With Love |Japan Earthquake |Wishes for Japan |
A Flower for Japan |Cranes For Kids |Paper Cranes for Japan |Art for LIFE
Koi鯉アートのぼり: collecting "KOINOBORI" with your words



March 11, 2011
Tohoku Earthquake.
What can I do as an artist in such context?
A Painting of Encouragement to Japan.
『日本へ激励の絵』

"Mt. Fuji in the morning"
「朝の富士山」
A little assistance?
・少しの支援?
I would paint by hand thinking it will be a better encouragement.
・それがより良い激励になると思いながら、私は手で絵を描きます。
THANK YOU!
・ありがとうございます!

『復興支援ポスター配布プロジェクト』Support Poster for Japan Earthquake
ポスター絵画(デザイン)はパブリックドメイン[共有財産]として公開しております。プリントアウトでのご使用も含め、自由にご活用ください。商用目的のために、複製、表示、配布はお控えください。
高画質PNG fileは、こちらです。
助け合い、乗りこえるためのYouTubeは、こちらです。
http://www.youtube.com/watch?v=UYuib2fFUyE

私たちは美術と創造的思考が、この地震から日本が抜け出すものであると明言します。
We state that the arts and creative thinking are what is going to pull Japan out of this earthquake.

図工・美術のeラーニング|Art e-Learning
環境を考える美術教育 Environmental learning
If you have a website, link to it here.
ウェブサイトがありましたら、それをここにリンクしてください。


<協力>写真素材 ryuki_a_gさんのアルバム <制作>Makio Kawashima 4/8/2011
Copyright(C) 2012 Art e-Learning Center. All Rights Reserved.